ANITA
ANITA
سلام بهونه قشنگ من برای زندگی....

cakeکیکی هست که بیشتر از اونکه شبیه کیک باشه، شبیه براونی هست. کلا این نوع کیکا به دلیل داشتن شکلات یا کاکائو توی شکلای مختلف به این اسم شناخته شدن. البته خود fudge یه ترکیبی هست از شیر و کره و شکر که بهش حرارت دادن و وقتی که کاملا غلیظ شده، از روی حرارت برداشتن و در حین سرد شدن، به صورت متناوب هم زدن تا نرم بشه و حالتی مثل عسل پیدا کنه. البته اینی که گفتم مال غرب آمریکا ست. جاهای دیگه شاید به شکلای دیگه این fudge رو درست کنن.

اگه دقت کنید توی مواد لازم بیکینگ پودر نیست. پس این یعنی ما هیچ پف اضافه ای برای این کیک لازم نداریم. تنها چیزی که میخوایم یه بافت مرطوب هست که پف مختصری به خاطر وجود تخم مرغ داره.

اینم یه عکس برای اینکه بافت قشنگ این کیک رو بهتر ببینید:

اینجور کیکا، خیلی ی ی پر کالری و البته بسیااااار خوشمزه هستن. یعنی این یه برشی که شما میبینید، میتونه ۲ نفر رو به راحتی سیر کنه البته اگه کیک شکلاتی خور نباشن. اگه مثل من باشن که دیگه با چند برابر این هم سیر نمیشن. مخصوصا که بادام هم داره و واقعا دلچسب ترش کرده.

مواد لازم برای ۹ نفر:

کره نرم شده: ۱۷۵ گرم

شکر: ۱۷۵ گرم

تخم مرغ: ۳ عدد

شربت شکر: ۳ قاشق غذاخوری یا عسل: یک و نیم قاشق غذاخوری

بادام: ۴۰ گرم

آرد: ۱۷۵ گرم

نمک: نوک قاشق

پودر کاکائو: ۴۰ گرم

مواد لازم برای فیلینگ و آیسینگ:

شکلات: ۱۵۰ گرم

شکر: ۵۵ گرم

کره: ۱۵۰ گرم

شیر تغلیظ شده: ۴ قاشق غذاخوری

وانیل: نصف قاشق چایخوری

روش تهیه آیسینگ و فیلینگ:

۱- شکلات و شکر و کره و شیر تغلیظ شده و وانیل رو توی یه شیرجوش که دیواره کلفتی داره (مثل ظرفای چدن) بریزید و به آرومی حرارت بدید و هم بزنید تا زمانی که کاملا ذوب بشن.

اگه مثل من از شیر تغلیظ شده شیرین یا شیر عسلی استفاده میکردید، شکر رو حذف کنید.

۲- حالا این مخلوط شکلاتی غلیظ رو توی یه ظرف بریزید و حدودا ۱ ساعت توی یخچال بذارید تا یکم خودش رو بگیره. البته اگه براتون سخت بود که این مخلوط رو روی کیک کاور کنید و ممکن بود که صاف نشه، میتونید کره رو بیشتر کنید و توی یخچال هم نذارید. و بعد از آماده شدن کیک، مخلوط رو که به صورت یه مایع غلیظ هست روی کیک بریزید تا کیک رو کاور کنه.

روش تهیه کیک:

۱- اول از همه یه قالب گرد رو کاغذ روغنی بندازید و کاملا چرب کنید. اگه مثل من از قالب کمربندی استفاده میکنید، فقط کف رو کاغذ پهن کنید و دیواره ها رو چرب کنید.

۲- فر رو روی ۱۸۰ درجه تنظیم کنید تا گرم بشه.

۳- کره نرم و شکر رو توی یه کاسه بریزید و با همزن بزنید تا زمانی که کرمی بشه و توی بافتش هوا جذب کنه.

۴- تخم مرغ ها رو توی یه ظرف دیگه بشکنید و با چنگال بزنید و بعد به آرومی به مخلوط کره و شکر اضافه کنید و همینطور با همزن بزنید.

۵- در نهایت شربت رو هم اضافه کنید و یه هم کوچیک بزنید.

۶- توی یه ظرف جداگانه آرد و نمک و پودر کاکائو رو مخلوط کنید.

۷-  حالا مواد جامد رو به مواد مایع اضافه کنید و خیلی آروم و فقط در حد مخلوط شدن هم بزنید.

ترکیب مایه این کیک از کیکای دیگه سفت تره. پس اگه دیدید که ریختن تو قالب و صاف کردن براتون خیلی سخته، مجازید که تا ۳ قاشق غذاخوری آب اضافه کنید اما نه بیشتر.

۸- مرحله آخر هم اضافه کردن بادوم هست و یه همزدن کوچولو فقط در حد مخلوط شدن.

میتونید از بادوم پوست کنده یا با پوست استفاده کنید. من فقط بادوم پوست کنده داشتم. البته در نهایت توی برش هم به نظرم قشنگ تر شد. اما اگه حال نداشتید اصلا اشکالی نداره. فقط دقت کنید که بادوم رو به اندازه ای خرد کنید که حتما زیر دندون بیاد.

۸- حالا مخلوط رو توی قالب که از قبل آماده کردیم میریزیم و توی فر گرم به مدت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه قرار میدیم. البته میدونید که زمان دقیق رو میتونید با فرو کردن یه سیخ چوبی به مرکز کیک متوجه بشید.

۹- وقتی که کیک رو از فر خارج کردید ۵ دقیقه زمان بدید تا یکم خنک بشه. اگه مثل من از قالب کمربندی استفاده کردید، اطرافش رو آزاد کنید و بعد کمربند رو باز کنید و کیک رو روی توری فلزی قرار بدید تا به مدت نیم ساعت خنک بشه.

۱۰- بعد از خنک شدن (قبلش اگه این کارو انجام بدید کیکتون میشکنه)، کیک رو از ارتفاع به دو قسمت تقسیم کنید. بهترین روش برای تقسیم کردن کیک به دو قسمت استفاده از پایه چرخان و کاتر اره ای هست. حتما برای برش افقی کیک ها از کاتر اره ای بلند استفاده کنید تا کیک هاتون خوب و صاف برش بخورن. معمولا میتونید با ۴، ۵ هزار تومان یه کاتر خوب تهیه کنید. اما پایه های چرخان گرون هستن و اگه استفاده دیگه ای نداشته باشید، عاقلانه نیست که تهیه کنید. پس با همون میتونید کارتون رو راه بندازید.

۱۱- حالا وقت ساندویچ کردن کیکه. لایه بالایی رو کنار بذارید و وسط کیک رو با مواد آیسینگ پر کنید. الان که دارم مینویسم از تصورش دهنم آب افتاده.

۱۲- لایه بالایی رو روی لایه زیر قرار بدید و با کف دست یه فشار جزئی بدید تا کاملا محکم بشه و به هم بچسبن.

۱۳- حالا برای کاور کردن، میتونید باز یکم مواد رو گرم کنید و بعد روی کیک رو بپوشونید. میتونید هم مثل کاور کردن با خامه فرم بدید. من متاسفانه چون فرصت نداشتم و میخواستم کیک رو بردارم و ببرم جایی، نمیتونستم به آیسینگم اجازه بدم که خنک بشه. برای همین با ۵۰ گرم کره بیشتر، آیسینگ رو رقیق تر کردم و بعد روی کیک ریختم.

اگه از طرفدارای کیک شکلاتی هستین، این کیک رو اصلا از دست ندید.

نوش جونتون.


ارسال در تاريخ سه شنبه 13 تير 1391برچسب:, توسط محمدرضاعالیقدر

0